Vegologiskt

vegetariskt, ekologiskt, logiskt

Meny Stäng

Månad: december 2010 (sida 1 av 5)

Snart ny år! Tjuvtitt på hälsoplanen 2011….

Nytt år och nya löften. Tänk att man ska hålla på och lova grejer till nyår, hela tiden. Den ena ska börja banta, den andra sluta röka, den tredje börja träna och så vidare. Ni förstår principen. 
Mitt råd till dig är enkelt:


Gör som masken,   Ge inga löften! 

Om du är mogen att ta steget till ett hälsosammare liv kan du lika gärna göra det nu. Alltså just NU, inte vänta till måndag, efter semestern eller till nyår. 
Hur många löften har du inte gett, som inte gått vägen. Hur många gånger egentligen har du försökt och mer eller mindre lyckats banta? Hur har det gått egentligen? 
Ordet banta är förknippat med mycket känslor och stress. Banta blir som ett straff eller en uppoffring. ”Jag får inte, jag bantar…” Det första du bör göra är att ta bort ordet från din vokabulär, bara där har man kommit en bra bit på väg. 

Följ med i vegologist hälsoplan istället.
Jag lovar dig att du kommer må bättre kroppslig och själsligt. 
Det är en plan i 8 steg som alla är mycket enkla som kan ge dig den livsstilsförändring som behövs för att få den kroppen du förtjänar. 


Det här går det ut på:
Den vegologiska hälsoplanen har ett hollistikst synsätt, vi förstår att kroppen, själen, alla känslor hör ihop. För att kunna ”banta” är det viktigt att du har ett bra självförtroende och att du förstår vilken relation du har till mat och motion. Du kommer att lära dig mycket om dig själv, och förstå varför du beter dig på ett visst sätt. 

Några tankesätt som du redan nu kan börja jobba med:

Barn gör som föräldrar gör, inte som de säger! – Ska du lära ditt barn äta hälsosamt när du själv smaskar i dig godis? 
Du kan inte ge någonting som du inte har. – Försök att ge din man, ditt barn ett självförtroende om du inte har ett själv. 

Så, de 8 stegen kommer att komma en och en, med några övningar som du kan göra hemma. (Du gör det för din egen skull, så jag kommer inte att kontrollera att du gjort din läxa) 
I början kanske det känns jobbigt, eftersom du kanske måste lära dig nya saker och skapa nya rutiner. Stå ut bara, det löser sig. 
Du får verktygen, men måste göra jobbet själv. 

Snart kommer steg 1. Håll ut

Vi ses

Dagens middagstips

Saffranspaella med rotsaker och qourn 2 portioner


Tid: cirka 20 minuter 


Bryn vitlök och saffran i en traktörpanna. Låt inte brännas. 
tillsätt 2 dl basmatiris som du låter bli genomstekt. Häll på 4 dl vatten. Lägg på locket och låt koka på svag värme i 10 minuter.
Efter 10 mintuer häller du i 2 dl broccoli mexican (fryspåse från findus) och cirka 2 tsk persilja. Låt bli varmt cirka 5 minuter. 

Värm under tiden qournbitar i micron eller stekpanna. Blanda i paellan. 

Servera med knäckebröd. 

Apropå mat läs om den här kvinnan som hade grym aptit eller bara var sugen på julbordet. Hennes mål är att väga 453kg!
…”Donna Simpson äter för 5 000 kronor i veckan.

För att finansiera matbudgeten har tvåbarnsmamman en egen hemsida där män mot betalning kan få titta på henne när hon äter”
Jojo…det finns en marknad för allting. 
Läs hela artikeln här:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8333645.ab

Vi ses!

Dagens mellandagsrea FYND

Life rear ut sitt godis! Fyndade bland annat chokladdoppade casewnötter för en tia. 
Min verkligaste lyckodag!

Fast det blir efter dagens rätt:
Saffrans paella med quornbitar och rotsaker.
Kanske kommer det ett recept;)

Rawfood mangoglass!

Gjorde en mycket uppskattad glass till efterrätt idag.

Gör en du med! Kräver lite tid i frysen men, det gör väl nästan all glass?

Frys 1,5 banan utan skal och i skivor i sextimmar (över natten går bra!)

Tag fram bananen cirka 10 minuter innan glassen ska tillredas så den blir lite mjukare.

Mixa bananen med 0,5 avokado (mjuk) och 1 mango (du kan självklart annvända annan frukt eller bär om du vill)
Mixa tills allt är blandat, stjälp upp i glas och ställ in i frysen (eller ute?) en stund till för bästa fryskonstisten

Tada! Klart. Lycka till!

Vegologiskt julmat

 I år serveras rödkålssallad, kokt rödkål med äpple och mor annas ”julskinka”

Kokt rödkål med äpple gjorde jag så här:
koka rödkål och två fasta äpplen (urkärnade)och i mindre bitar. Koka i cirka 30 minuter, krydda med kanelstång, stjärnanis, ingefära. Blanda i något syrligt ( cirka 2 msk  ättika, vinäger, vin etc) annars förlorar rödkålen sin färg.
Koka tills äpplena gått sönder och rödkålen blivit mjuk. Rör några gånger i grytan. Låt svalna och servera sedan.

Rödkålssallad
Riv rödkål fint (gärna med en assistent. Lägg i en skål. Ringla över olivolja Blanda runt. Arrangera fint med apelsinskivor och paprika.

Mor annas julskinka
Koka en kålrot mjuk (cirka 1 timme, beroende på storlek.) Stek den  i smör och ströbröd. Se till att alla bitar på kålroten får ströbröd på sig. Lägg i en ugnsfastform och garnera cirka 10 minuter. (200grader) Låt kallna. Skär tunna skivor och ät som den är, eller på smörgås. Mycket gott.
(Köttomanen till sambo, hälsar att Mor annas julskinka får bäst i smaktestet!)

Vi köpte en alldeles för liten bit kålrot, den är nästan redan slut;(

GOD JUL!