Vegologiskt

vegetariskt, ekologiskt, logiskt

Meny Stäng

Månad: augusti 2012 (sida 1 av 10)

Ny bok och väntan

image

Ligger i sängen och läser min nya bok Inre Visdom. Det är spännande det där med intuitionen.

Nu är det 45 minuter kvar tills jag ska hämta på dagis. Ser inte fram att gå ut i spöregnet. Imorse när jag lämnade grät hon lite. Men det gick nog bra för de har inte hört av sig. Herman har åkt i väg med robin för att fixa grejer till den nya radiostyrda bilen.
Herman har lovat laga middagen ikväll. Och handla. Han säger att det blir färsk potatisgratäng med okra och champinjonragu och så ville han ha kött….
Jag tänkte jag skulle läsa lite till men det regnar så mkt att jag inte kan koncentrera mig.
Christertajm istället får det bli. Goddag gott folk

Frukost

image

Yoghurt med färska bär! Mixa 1 dl naturella casevnötter, blötlagda över natten med 2 blötlagda dadlar och 0,5 avokado. Tillsätt vätska antingen blötläggningavattnet ellet vanligt vatten. Mixa till en slätkonsttens. Servera med valfria färska bär. Mums filibabba!

Den utlovade jordgubssylten åt Elin upp till sina frukostpannkakor, tur att jag hade vinbär i frysen.

Spännande frukost

kan få mig att studsa upp ur sängen. Jag liksom längtar och tänker ” kan det inte bli morgon någongång så jag får gå upp och äta”
Tills i morgon har jag laddat med hemgjord (raw) yoghurt, jordgubbssylt och linfröbröd med pumpafröpastan.

Nu har jag lite Chisterip3poddar att komma i kapp. Låt oss höras i morgon.
Ciao

min favoriträtt

Igår åt vi min favorit igen. Jag älskar bara rawtacos! Så enkelt att göra, det är här är snabbmat som heter duga, går snabbare än att att värma en djupfryst pizza. :D

[caption id="attachment_3231" align="aligncenter" width="570"] Tomatsalsa, nötfärs, guccamole, kål, solrosskott och en bonus pumpafrösmör.[/caption]

Gör så här: Tomatsalsa: Grovhacka 2 tomater, lägg i en skål med finhackad salladslök, saften av 0,5 lime, 1 vitlöksklyfta, och färsk koriander. Låt stå.

Nötfärs: Mixa pumpakärnor med solroskärnor och 1 msk olja. Klart. Låt stå tills serveringen.

Guccamole: Mixa 1 avokado med saften av 1/4 lime , en vitlöksklyfta . Klart. Jag anser att mixad guccamole blir luftigare och fluffigare än mosad med gaffel.

[caption id="attachment_3232" align="aligncenter" width="570"] så här kan det se ut[/caption]

Servera i valfri kålblad och toppa med groddar eller skott

Pumpafrösmör/pasta var bara en bonus. Mycket tydlig smak. Tjock som nutella och passar fint på smörgås. En himla massa fett!

All den här goda maten under kvarten! Perfekt va?

 

Nya Rön

Ja till fett och ja till kolhydrater! Har ni hört? Kors i taket. Forskarna har kommit fram till att det är bra att äta fett och kolhydrater.

Äntligen, får jag belägg till det jag jobbar för! Mörkt bröd med hela korn, fiber i maten (och helst i efterrätten) mycket fetter och grönsaker och pasta, potatis.

Bytesmarknad

Bergis – Dansk rågbröd
Smör – kokosfett / olja
Läsk – vatten

I den här familjen äter vi otroliga mängder fett varje dag. Fast det kanske inte märks för vi är så smala och nätta, men kanske är det just därför?

Varje dag tar vi i msk linfröolja (elin får 1 tsk), vi äter casewnötter, solroskärnor, avokado, olivolja, kokosfett, linfrön. Och vi äter nyttiga kolhydrater som bönor, linser, grönsaker, ärter, säd och gryn. Riktig mat som man blir mätt av och känner sig nöjd med.

Mättade fetter som smör, ost, margarin och övriga mejeriprodukter äter vi sällan – vi byter mot oljor, avokado, kokosfett. Olika spread som pålägg.
Barn behöver fett säger en del vuxna och sprutar därför på flytande margarin på sitt barns mat. Det skulle jag aldrig göra. Flytande smör/ margarin är vidrigt.  Jag ger hellre henne kokosfett eller olja.

All den här viktpressen skapar bara stress hos människan. Det ska bantas hit och dit och LCHF hit och GI dit. Om du inte är nöjd med din vikt tänk på följande:

  • Ät 5 gånger om dagen. 3 mål och 2 mellisar. Särskilt för dig som bantar är det viktigt att äta regelbundet!
  • Ät 4  olika färger per måltid; dvs frukt, grönsaker, rotsaker, nötter, bär. Låt barnen vara med och välja färg / grönsaker.
  • Sluta stressa över maten, vad du äter, hur du äter, när och var. Sitt ner och ät vid ett dukat bord. Då ska helst alla vara med.
  • Om du har problem med kompisar, kollegor som retas och gärna visar upp en saftig bulle för dig och där sitter du med en morot, baka dina egna bullar / rawfoodchoklad fudge kaka. Eller gå till ett annat rum, gå ut och ta en promenad, bry dig inte om personen.

Hur kommer det sig att fransyskorna är så smala och petite när de äter 3rätters varje dag?
1) mindre portioner  – se över din tallrikstorlek
2) de sitter ner och njuter av maten
3) ingen tajfs och gnäll
4) barnen äter det som bjuds
5) deras mat är av bra kvalitet, alltså ”riktig”

Inte så svårt, men för en del kan det vara några nya rutiner och tankar. Det handlar om sunt förnuft.

Ha en bra dag!