Vegologiskt

vegetariskt, ekologiskt, logiskt

Meny Stäng

Månad: oktober 2012 (sida 1 av 8)

Ni kollar väl bajset ?

Bajset är ingen skitsak utan säger mycket om hur vi mår.

Så här låter det hos oss:
H: Nu går jag och bajsar vi ses om en halvtimme!
En halvtimme  senare
Jag: Vad var det för bajs?
H: Fast och fint!
Jag: Du tittade inte?
H: Fan vad äckligt, varför ska jag göra det?
Jag: För att det är viktigt! Bajset en bra indikator på hur vi mår.

Man får aldrig säga till barn att bajs är äckligt! Bajs naturligt och viktigt.

Den perfekta korven är brun till färgen och fast och fin. (han har lyssnat på vad jag säger….)
Den ska lossna utan att man ska utan du ska behöva trycka särskilt mycket.
Den ska sjunka.

Maten vi äter kan synas både genom bitar ( då tuggar  du för dåligt ) och till färgen. Bland annat morötter, blåbär, paprika och rödbetor ger färg.

Brukar du titta?

Det är så orättvist

Att jag varje dag kan ligga kvar i sängen, att vi äter gröten  i lugn och ro, att jag har tid att plocka ur disken på morgonen. Att vi kan gå hela vägen till dagis.

Det är så orättvist att jag får använda min dag till vad jag vill. Men jobbar jag inte får vi inga pengar. Gör jag inga uppdrag får vi inga pengar.

Eftersom jag ändå bara är hemma blir det  mitt ansvar att det är rent, fint, tvättat och att maten står på bordet klockan 18.

Det är så orättvist – egentligen är allt jag vill att gå upp, duscha, fixa håret, sätta på sig fina kläder åka någonstans. Vara bland folk, ha kollegor, småprata om vitaminer  med kompisarna. Bollar recept med någon och låta någon annan få smaka min mat.

Och tänk vilken lycka att få komma hem och så står maten på bordet!
Att få komma hem efter en hård arbetsdag! Det skulle jag vilja uppleva igen.

Dagens gröna lunch

image

Avokado för krämighet och fetterna, 3 paranötter täcker ditt dagsbehov av selen, sötmandlar för E-vitaminerna, persilja rensar njurarna och ger klorofyll, gurka ger klorofyll och reglerar basnivåen. Gojibären för att slippa bli sjuk. Vilken kanon drink va? Lägg i mixern och toppa med ett glas kallt vatten. Mixa länge så att nötterna verkligen mixas sönder.

[caption id="" align="alignnone" width="375"]image garnera med gurka och groddar[/caption]

Maten och den så kallade hälsomaten

Det är svårt att välja nyttiga mellanmål på stan. Det är stundtals OMÖJLIGT. Här uppe visas en konversation angående Selectas automater som säljer knäckebröd med chokladfyllning….Vem kom ens på det och vem köper det?

Som stressad storstadsbo förväntar vi oss att det alltid ska finnas något att äta när vi är på språng. Maten är alltid tillgänglig och det är bra – eftersom man inte alltid hinner fixa hemma.  Men vad finns det att välja på? Det är oftast bara skit!

Och de såkallade hälsobaren (t ex måltidsersättningar, eller de man ska ta före / efter träning ) eller måltidsersättningsdrycker som folk skakar och dricker på språng;

DE ÄR BARA SKIT!

Varför ska du äta konstgjord mat? De innehåller socker/ sötningsmedel! Den är processad – från början kan det ha varit bra saker i dem, men efter en tur i laboratoriet så blev det något helt annat.  De har en innehållsförteckning som är lång som källförteckingen till en c-uppsats varav hälften kan man inte uttala.

Bara för att det står hälso / nyttigt / bra för dig så tror vi att det är nyttigt. Men se vad vi blir lurade.

VAD SKA MAN VÄLJA DÅ? VÄLJ DET SOM ÄR NATURLIGT -DU SKA SE VAD DET INNEHÅLLER.

en hel frukt
en keso – ha alltid en sked liggandes i handväskan, för de plast skedarna som ingår är ju helt kass
nötter, frön, mandlar ( ät inte nötter på offentliga platser då folk kan vara allergiska)

När jag bodde i USA under en period i mitt liv var det stundtals omöjligt att hitta färsk frukt i butiker, kiosker eller motsvarande. All frukt var processad och låg i s.k hälsobarer där någon hälsoguru hade lagt i mirakelmedel så man blev smal när man åt dem…. (Men eller hur….?

Jag är livrädd att den trenden, som faktiskt är här, har kommit för att stanna!

Öppna ögonen och se vad du äter. Du väljer själv vad du stoppar i dig. Och du kan göra skillnad genom att välja naturliga varor.  Men som verkligheten är nu måste man vara förberedd och vaken på när hungern kommer.

Mellis

Tahini och grönsaksstavar

image