Ja så här års har väl de flest gott och blivit förkylda. Så jag tänkte presentera goa förslag på mat i förkylngstider.

Det allra bästa är att boosta sitt immunförsvar redan innan, vara lite förberedd. Ni vet väl att 70 % av immunförsvaret kommer från magen. Så det gäller att tänka på vad man stoppar i sig. Ät probiotika  och prebiotika redan från början.

Probiotika – ett vanligt förekommande hälsotillskott. Probiotika behövs för att bygga upp den goda bakteriefloran som finns i magen. Bland annat  immunförsvaret. Du behöver inte gå till hälsokosten för att köpa dina tabletter utan detta finns naturligt i mat.
Välj: Filmjölk och yoghurt (NATURELL!!!),  mjölksyradegrönsaker, surdegsbröd, (långtidsjäst)  Många väljer Proviva som alternativ – men personligen tycker jag den innehåller för mycker socker.

Prebiotika stöder probiotika och hjälper till att skapa goda bakterier. Man ”matar” probitikan med prebiotika så att säga.  Prebiotika finns i baljväxter, banan, havregryn, kronärtsskocka, lök, mjölk, tomater för att nämna några.

[caption id="" align="alignnone" width="500"]image Har du blivit förkyld? Blanda saften av en citron, stöt en ingefärabit och blanda med honung. Drick då och då under dagen. Detta tips är Ayvervediskt[/caption] [caption id="" align="alignnone" width="500"]image Huskur mot infuensan: Rör ihop 2 vitlöksklyftor med saften av en citron och 2 msk olja. Drick från tesked då och då under dagen.[/caption]

Sedan bara några allmänna råd som man bör tänka extra på så här års:

Tvätta händerna ofta och noga.
Jag tror på Cvitaminets verkan och tar mina gojibärs dagligen.

Ha en bra fredag!