Husmorstips för den moderna människan – varsågoda här kommer mina bästa tips på de vanligaste åkommorna

[caption id="attachment_504" align="alignnone" width="160" caption="Favoritboken anno 1915"][/caption]
 Allergi –Skölj näsan med ljummet vatten och salt med en speciell nässköljare. 
Astma - Ett effektivt sätt att lindra astma är exempelvis att stå i yogaövningen mirakelböjen och eldandas i ungefär 3 minuter
Bajs – Avförningen ska vara fast och fin och tömmas varje dag. Men så är det inte alltid, ibland är det för hårt eller för löst.”Bajspromenaden” så att säga ”sitt på huk och gå framåt” är mycket effektivt på tarmarna om avförningen är hård.  Annars är fiber, mer vätska, plommonkompott och daglig rörelse att rekommendera.
Baksmälla – När man är bakis har kroppen förlorat stora mängder vätska och mineraler. Ett fint trix att bli återställd dagen efter är att blanda ihop 1 liter vatten med 1 msk socker och en tesked salt. Rör om ordentligt och drick sedan så mycket du orkar. En annan variant är att tugga på en ginsengrot.
Blåskatarr/ Urinvägar - Traditionellt har tranbär hjälpt vid blåskatarr. Drick ordentligt (morgon, middag och kväll) med denna välsmakande dryck. En annan variant är att låta klippt persilja dra i en kopp kokande vatten, drick allt morgon, middag och kväll.
Energibrist – Kan bero på olika saker, och det kan hjälpa att äta mer bär, äpplen, päron, bananer, broccoli, honung, mango, jams och spenat. Om du lider av sjuklig trötthet som inte verkar ge med sig, kontrollera dina värden hos en läkare. Du kan lida av närningsbrist pga. födoämnesallergi
Förkylning –  (När du redan hunnit bli)Dunderkur 1: 
Pressa i MINST 10 vitlöksklyftor i en kopp med varmt vatten. Låt dra i 10 minuter. Snurra. Drick. Njut. Gå och vila efter det.Dunderkur 2: 
Koka upp svart löste i ca 1liter vatten, tillsätt 1cm hackad ingefära, och 10 hela sv.pepparkorn. Låt koka ihop.
Sila bort joxet och drick så varmt du kan. Vid behov söta med honung.

Dunderkur 3:
Klä dig varmt om huvud och fötter, tvätta händerna noggrant.

Gravid – När man är gravid är det massor att tänka på och särskilt viktigt är att äta folsyra och järn. Folsyra förhindrar att fostret får ryggmärgsbråck. Mörkgröna grönsaker innehåller både järn och folsyra. Frossa i vattenkrasse och broccoli.  Rådfråga alltid en läkare och ta prover
Hicka - Här kommer ättika fint till pass. Spä ut 1 tsk ättika i ett glas vatten. Drick och hickan bör försvinna.
Huvudvärk- Lider du av kraftig huvudvärk kan det vara lämpligt att dricka mycket vatten, öppna fönstret och göra huvudrullningar. Man kan även få huvudvärk om man har högt blodtryck
Höga kolesterolvärden: Mot högt kolesterol är det lämpligt att motionera mera i behaglig takt; prat-promenader, simning eller cykling. Som mat är havre passande. Ladda upp med havregröt om morgonen!
Kramper – Mot kramp kan magnesium hjälpa. Köp brustabletter på hälsokosten 
Mens – Vid smärta kan det hjälpa att fylla en PETflaska med hett vatten och lägga på magen, eller en varm vetekudde. Om du blöder mycket kan järn vara bra att tillföra; ät mer gröna-bladgrönsaker; broccoli, persilja, vattenkrasse.
Mineralbalansen – Blanda ihop 2 tsk honung med 2 tsk äppelcidervinäger i ett glas vatten. Drick en till två gånger om dagen eller vid behov.
PMS besvär Gör yogaövningen Kamelen. Öka ditt intag av B6, kalcium och magnesium. Naturläkemedel med jättenattljusolja har hjälpt andra. (Finns på hälsokosten)
Restlesslegs – Lider du av RLS prova att öka ditt intag av E-vitamin och magnesium. Ät mer mandlar och ta en magnesium brustablett.
Rökare – Att vara rökare är väl inte direkt en åkomma, men det kan vara svårt nog att sluta och medan man är rökare är det klokt att äta mer C-vitamin. Apelsin någon?
Sura uppstötningar – Detta kan bero på att ditt maginnehåll är för surt. Byt till mer basisk mat men har problemet redan uppstått? Svälj några hela svartpepparkorn eller drick bakpulver som du blandat ut med lite vatten. Det neutraliserar.  Sur mat är t ex: läsk, vinäger, kaffe, alkohol, mejeriprodukter och rött kött
Synproblem - En fenomenal övning för att slippa glasögon är Katt/Ko. En yogaövning som påverkar synnerven positivt. Frossa även i morötter, spenat och solrosfrön.
Sömnproblem – Har du svårt att sova finns det olika tips och trix att ta till. Du kan börja dagen (innan kl 11) med en rask promenad, det hjälper att reglera sömnhormonet och du somnar gott till kvällen. Tänk och på vilka stimulis som du utsätts för innan du lägger dig. Kaffe, te, våldsamma tv-program, eller hård musik är uppiggande och håller dig gärna vaken ett tag till.  Istället kan du ta lugnande bad, tända levande ljus och sätta på mjuk musik. Eller läs en bok. Ha sovrummet svalt och skönt. Om du vill äta något är en smoothie med mjölk och banan ypperligt.