Nu har jag varit på Bikram Yoga vid två tillfällen och tänkte berätta lite om vad det är.

Jag är en van yogautövare, men detta var något nytt. Alla mina kunskaper om solhälsningar var till ingen nytta här, vi gör andra övningar. Bara en övning; triangeln kände jag igen. Trots att jag har erfarenhet av Astshtanga, Power, Hatha och Kundalini.

Det börjar så här: Kommer in i lokalen, person i recpetionen säger första målet är att stanna kvar i lokalen. Det är det det hela går ut på, tänker jag. Att stanna kvar de hela 90 minuterna i lokalen. I värmen. Orka stanna kvar. Jag blir också tillsagd att satta mig lång bak i gruppen så jag kan se hur de andra gör. Sätter mig längst bak, mot en vägg. Det blir bra. Och så börjar vi, i lokalen är det varmt mellan 37 -40 grader. Jag svettas redan. Det ångar från mig.

Övningarna är annorlunda, jag kikar på grannen framför och försöker få till det. Börjar med en andningsövning, armarna mot hakan, armbågar upp, andas in och för armbågarna uppåt, andas ut hela vägen. Det går fort så hänger inte med. Instuktören pratar snabbt med uppmaningar, som en auktionsutropare. Det känns bra att vara längst bak i lokalen. Alla övningar görs i två varv, vänster och höger sida. Nästa övning är en böjning åt sidan. Åhhh… vad det stramar.

Det fortsätter på utan paus, och dricka får man tydligen bara göra på särskilda drickapauser.

Ibland tänker jag; tar det aldrig slut någongång. Jag är ju redan genomsvettig. 

Det går fort mellan övningarna och man gör så gott man kan, alla går på samma klass, nybörjare och avancerad. Det är svårt att hitta balansen, styrkan och smidigheten i övningarna. Alla övningar görs två gånger, så man har en chans till att hitta till den perfekta posen. Det är en rutin som följs och man gör alltid samma program. Andra gången jag var där kände jag igen övningarna och kunde gör en anings lite bättre. (tror jag)

Vid några tillfällen kände jag mig yrslig eftersom det gick så fort framochtillbaka från ryggliggande till sittande längst fram på mattan. Och sedan tillbaka igen.  Men då var det bara att hoppa över den gången.

Jag kände mig välkommen och trots att jag inte sade mitt namn så visste instruktören vem jag var och att jag var nybörjare.

Några saker som jag tar med mig till nästa gång jag går dit:
1) Var nyduschad och ha rena kläder. Gammalt svett sinker i värmen.
2) Fixa tårna. Lite trivialt kanske, men folk runtomkring mig hade skitäckliga fötter.
3) Man måste duscha efter , det är jag lite obekväm med. Du kommer ut genom svettig från lokalen och känns det fräscht att sätta på sig kläder?
4) Drick mycket vatten.

Bra träningsform tänker jag, inte helt slut som efter ett spinningpass, men mera däst. Som jag legat på stranden en hel dag.

Om jag skulle rekommendera detta till någon som aldrig yogat förut? – Ja, man har inga förutfattade meningar om hur yogan ska vara. Man bara gör.
Men är det något för mig då? Jag är stel som en pinne? Ja! Absolut, man tränar upp sin vighet och sin förmåga. Det är inte den som är vigast som är bäst i klassen, utan det är mer en ”resa” en livstil.
Vad har man på sig? Det är rätt smart att ha bikini på sig. Eller annat i ”baddräktsmaterial” Se dock till att tuttarna inte hoppar ur toppen när du är upp och ner.  Annars har folk sporttopp och shorts. En kille tränade i sina Speedos, det var vågat, tyckte jag.
Men värmen då? –  Jag är inbiten vintermännsika trivs bäst i en -10 grader. Så för mig var värmen det största hotet. Men det gick bra, bättre andra gången så visste jag vad det var och kroppen hade vant sig lite.

Har du provat?