Som jag lovade kommer här lite tips och inspiration till ett hälsosammare liv.
För visst kan det kännas motigt nu är byxorna spänner lite om midjan och inspirationen tryter. Både till träning och middagsmaten.

TRÄNING
Det kan vara svårt med tid – det har jag full förtåelse för. Men träna med gummiband och boll framför ditt favorittvprogram? Eller dansa till Shakira medan maten är i ugnen? Träna samtidigt som ditt barn om möjligt. Ta trappor och ta prat-promenader istället för sitta inne och mötas.

MATEN
Ät minst 3 gånger om dagen. Välj röda, tomatbaserade såser på lunchrestaurangen de är oftast lättare än gräddiga vita såser. Där väljer du också kokt eller ugnsbakad mat hellre än stekt / friterad.
Ta gärna mycket sallad men se upp med dressingen. En olja innehåller 100% fett.
Handla aldrig hungrig. Börja tänk och planera middagen långt innan det är dags att äta. Helst dagen innan. Var en planerare inte en jagare. Alltså en som är förbered och inte en som blir vrålhungrig och måste köpa / jaga det som ligger närmast.

SUG
Sug efter saker betyder ofta att du har underskott på t ex mineraler ikroppen. Är du lika sugen på salta chips efter du ätit en matsked salt?
Inte lika gott men betydligt nyttigare. Är du sugen men vet inte på vad? Då ska du dricka vatten, för då kan du vara törstig.

DRICKA
Varannan vatten! Oavsett om det gäller öl, vin, latte, svart te….
Pimpa vattnet med gurk och eller citronskivor. Eller min personliga favorit ljummet. Helst med en limeskiva i.
Min mamma gillar inte vatten – men ljummet klarar hon av.

MOTIVATION
Sätt upp mål – ”den här veckan ska jag gå runt årstaviken 2 gånger” Eller ” istället för den där latten tar jag en kopp grönt te”
Våga testa dina gränser och ta med Misosoppa till kollegorna nästa gång det är din tur att bjuda på fredagsfika.

Bara lite enkla tips och råd till dig!

image

Vi hörs i morgon igen.